Ujian…. Memartbatkan Hamba Di SisiNya

Hari ini Jumaat, 29 Mei 2009. Sudah beberapa hari tangan saya tidak mencoretkan sesuatu di dalam blog usang ini. Hari ini masa yang agak lapang sekalipun dikejar oleh beberapa tanggungjawab yang mendesak. Selepas kuliah Subuh di Masjid Kg Sireh, ditambah pula dengan kuliah pagi di Kg. Baloh, Kok Lanas, keletihan semakin menguasai urat dan sendi. Masih menunggu untuk disempurnakan ialah kuliah maghrib dan juga tanggungjawab sebagai pengerusi di Majlis Sambutan Hari Guru PASTI peringkat negeri Kelantan di Hotel Raudhah malam ini.

Minggu ini merupakan minggu yang agak berat dan menguji kesabaran. Kesibukan menempuhi ujian inilah yang antaranya menyebabkan kelambatan di dalam mengemaskinikan blog ini. Ia bermula pada hari Isnin lepas di mana kereta saya dikunci tayarnya oleh pihak MPKB-BRI. Saya tidak mempunyai pilihan untuk meletakkan kereta untuk berurusan dengan pejabat Telekom. Hujan yang renyai-renyai membuatkan saya tidak berani meletakkan kereta agak jauh. Ini kerana saya punya anak untuk didukung. Hanya saya dan anak sulung sahaja yang ada. Mengambil kira keadaan kesihatannya yang tidak mengizinkan, saya memberanikan diri meletakkan kereta di tempat yang tidak dibenarkan. Hanya untuk seketika, niat saya. Namun, seketika itulah yang mengundang kereta saya dikunci. Tengah hari itu sahaja, RM170 wang saya terbang untuk membayar denda dan melangsaikan hutang denda parking… Tak apalah, untuk agensi kerajaan negeri. Harapnya sewaktu membayar saguhati iman tarawih di khemah MPKB nanti, adalah duit saya ini termasuk di dalamnya. Harapnya tidaklah termasuk pula di dalam bayaran bil eletrik skrin besar yang terletak berhampiran dengan bulatan kijang. Bukan apa, rasanya skrin itu tidak banyak mendatangkan manfaat kecuali promosi untuk individu-individu tertentu sahaja.

Rupanya, ujian Allah masih belum usai untuk minggu ini. Hari Rabu dua hari kemudian, sewaktu meletakkan kereta di tempat parking yang betul dan dengan penuh tanggungjawab saya memasukkan syiling bagi mengelakkan disaman atau dikunci, cerminnya pula dipecahkan oleh entah siapa. Hanya seketika saya meninggalkan kereta di belakang Maybank Jalan Mahmood, tetapi tenaga profeisonal ini lebih cepat. Ia tidak menunggu masa yang lama untuk memecahkan tingkap kereta saya. Sungguh pantas!

Dan kini, beberapa hak milik saya telah bertukar tangan secara zalim. Sebuah laptop, kamera Sony A20 DSLR, modem broadband, wireless pointer dan juga sejumlah wang tunai yang saya sediakan untuk membeli jubin melengkapkan pembinaan tangga rumah saya. Barangkali sekitar RM4500 kerugian yang saya alami. Itu masih belum sadis lagi dibandingkan dengan kehilangan segala maklumat berharga yang saya simpan di dalam laptop tersebut. Saya pernah membuat salinan dokumen yang penting ke dalam hardisk external, sayangnya hard disk itu juga dilarikan bersama dengan laptop….. kejamnya hati seorang pencuri. Bayangkanlah, segala modul ceramah saya beberapa tahun kebelakangan ini, tulisan-tulisan peribadi, rekod-rekod perbankan, koleksi e-book beratus-ratus kitab ilmiah kini hanya menjadi kenangan. Saya tidak menangis, kerana bagi saya tangisan tidak akan mengembalikan semula apa yang hilang. Namun, hati yang kecewa siapa yang tahu…

Apapun, saya berharap agar di sebalik ujian ini ada hikmah yang berharga. Saya tidak tahu, apakah ini proses Allah ingin mengganjari saya, atau menghukum saya kerana kesalahan saya? Biarlah apa jua sekalipun, yang penting saya harap Allah mengurniakan ganjaran yang lebih berharga darpada apa yang telah hilang.
Terima kasih kepada Lajnah Tarbiyah DPPNK yang melancarkan kutipan derma di dalam program usrah malam kelmarin. Terima kasih Ustaz Azariza yang mengambil inisiatif membuat pengumuman terhadap insiden yang saya alami. Tidaklah saya tahu tangan yang mana menghulurkan derma tersebut untuk memudahkan saya berterima kasih. Namun, yang pasti, ukhuwwah kerana Allah menjadikan anda sahabat-sahabat yang sungguh prihatin. Percayalah, sahabat ketika sukar itulah sahabat yang sebenar.

29 Mei 2009

4 Responses

  1. Ustaz lebih tahu dari saya : ujian adalah tarbiyyah dari ALLAH, apakah kita kan sabar atau sebaliknya…

  2. inna lillah wa inna ilaihi raji’un … insya Allah, ada rezeki lagi baik nanti … tapi modem celcom alik golok ada nih … nak pinjam??

  3. huhu… sedap tolong suko kokre, ore tengah berdukalara

  4. Salam juang ust. Mg tersu tsabat, dan diberi kekuatan meneruskan jihad di bumi iini. Maju kias untuk Islam:)..
    – aishah yusoff (2007)ex kias-UKM,

Leave a Reply

