Khilafah Rasyidah dan Lahirnya Mahdi Yang Ditunggu

Di dalam dunia yang bergolak panas hari ini, menyaksikan satu persatu negara umat Islam jatuh berguguran ke tangan penjajah. Selepas kejatuhan Afghanistan dan Iraq, tiada yang mampu meramalkan berhentinya serigala buas bernama Amerika dari terus memburu mangsa. Pilihanraya hujung tahun ini mungkin menjadi penyebab Bush dan armadanya berkampung di sekeliling White House bagi memastikan kelangsungan kuasa yang diberikan rakyat. Namun, bagaimana pula dengan masa-masa yang mendatang? Kejatuhan Iraq dan tertangkapnya Saddam Hussein adalah satu bukti kukuh bahawa kekuatan Amerika sebenarnya tiada tolok bandingnya. Waktu-waktu inilah, umat Islam kembali mengetuk pintu munajat mencari dan menyelongkar semula janji-janji Allah dan rasulNya tentang kemenangan dan pertolongan. Bicara umat Islam kembali berkisar sekitar kedatangan Mahdi Al-Muntazar dan zahirnya era pemerintahan khalifah rasyidin.

Sesungguhnya khilafah rasyidah pasti akan berlaku dengan izin Allah SWT. Ia adalah perkara hakikat yang tidak mungkin dapat dinafikan oleh sesiapa saja. Dalam satu hadis, Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud : “Berlaku zaman nubuwwah ke atas kamu selama mana yang dikehendaki oleh Allah, kemudian Allah menamatkannya apabila Dia kehendaki, kemudian berlaku zaman khilafah di atas manhaj nubuwwah selama mana yang dikehendaki oleh Allah, kemudian ditamatkan apabila dikehendaki olehNya. Kemudian akan berlaku zaman pemerintahan yang zalim selama mana yang dikehendaki oleh Allah, kemudian akan ditamatkan apabila dikehendaki. Kemudian akan berlaku zaman khilafah di atas manhaj nubuwwah..” – Hadis riwayat Ahmad dan Tabrani serta disahkan oleh Al-Hafiz Al-Iraqi dan Albani dan selain dari keduanya.

Hadis ini jika diperhatikan mengesahkan secara jelas bahawa akan lahirnya zaman di mana dunia ini sekali lagi akan diperintah oleh sistem khilafah yang berjalan bersama manhaj nubuwwah. Zaman ini saling tidak tumpah dengan zaman pemerintahan khalifah rasyidah yang wujud selepas kewafatan baginda Rasulullah SAW. Rasulullah SAW mengisyaratkan akan lahirnya zaman ini tanpa ditentukan bilakah waktunya secara tepat. Sebahagian besar ulama berpendapat bahawa zaman khilafah rasyidah ini bukannya merupakan zaman Al-Mahdi Al-Muntazar bahkan kedua-duanya ialah dua zaman yang berlainan. Seorang pensyarah Fiqh Wal-Usul di Universiti Quds, Palestin, Doktor Hisamuddin bin Musa menegaskan, kedatangan Al-Mahdi Al-Muntazar ialah salah satu tanda-tanda kiamat yang akan berlaku sebelum daripada  kedatangan Nabi Isa ‘alahissalam. Adapun lahirnya zaman khilafah rasyidah bukan menunjukkan waktu kiamat yang hampir tiba. http://www.islamonline.net

Memperkatakan tentang Imam Mahdi pula, kebanyakan ulama berpendapat bahawa mempercayai kedatangan Imam Mahdi ialah sebahagian daripada aqidah orang Islam. Ini disahkan oleh banyak hadis-hadis Rasulullah SAW. Cuma, sifat-sifat al-Mahdi yang diperselisih di kalangan ulama menjadikan isu Mahdi ini sebagai isu khilafiah yang wajib diimami secara umum sahaja.

Berkata Syeikh Al-Bani Rahimahullah, “Sesungguhnya ramai dari kalangan orang Islam yang menyeleweng dari landasan kebenaran di dalam masalah Al-Mahdi. Sebahagian daripada mereka berpendapat bahawa daulah Islamiah tidak akan tertegak kecuali apabila datangnya Al-Mahdi terlebih dahulu. Ini adalah khurafat dan kesesatan yang dilemparkan oleh syaitan..” – dinukilkan dari http://www.islamonline.net.

Sebenarnya, khilafah rasyidah yang dijanjikan oleh Rasulullah SAW itu semakin menghampiri kita setapak demi setapak. Di dalam suasana dunia yang menyaksikan tiada lagi negara yang benar-benar komited dengan undang-undang Islam, suara-suara yang mahukan syariat Islam dijulang semula bergema di seluruh dunia. Cuma, kadang-kadang gelombang yang melanda hebat melambung dan ada kalanya sunyi sepi tidak berombak. Tetapi, nadi perjuangan sebenarnya terus berdenyut dari masa ke semasa. Selepas kejatuhan khilafah Uthmaiyyah di Turki pada tahun 1924, suara yang mendambakan kembali syariat Islam bergema semula di Iran pada tahun 1978, diikuti dengan kemenangan satu demi satu parti-parti politik Islam di rata-rata tempat di seluruh dunia. Di Turki, Algeria, Pakistan dan tempat-tempat lain menyaksikan kesedaran Islam semakin memuncak hari demi hari. Tetapi, aliran demokrasi yang dianut oleh sebahagian besar umat Islam kadang-kala menjadi penghalang kepada usaha mengembalikan semula cahaya kegemilangan ummah.

Satu kesilapan besar yang berlaku di kalangan orang Islam yang bertuhankan demokrasi ialah menganggap dengan jalan inilah kemenangan akan dianugerahkan oleh Allah SWT. Benar, dalam keadaan sekarang, demokrasi mungkin merupakan satu-satunya jalan yang paling selamat dan paling kecil dharuratnya jika dibandingkan dengan kaedah-kaedah lain. Namun, untuk mengembalikan semula nur Islam kepada cahayanya seperti di zaman Rasulullah SAW maka demokrasi bukannya jalan yang terbaik.Bahkan, satu kemustahilan khilafah rasyidah ditegakkan melalui pilihanraya! Lantas, satu misi perjuangan melalui jalan dakwah yang sebenar wajar dirintis oleh generasi yang benar-benar ingin melihat tertegaknya kembali bendera Islam yang ingin dijulang.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : “Tidak akan sunyi dari umatku satu kelompok – yang berjuang – ditolong dan tidak akan mendapat mudaharat dari sesiapa yang menentang mereka, hinggalah datangnya ketentuan Allah!” – Hadis riwayat Bukhari (Kitab Ilmu, no. 69). Turut diriwayatkan oleh Imam Daud, Ibnu Majah, Tirmizi dan Ahmad.

26 Februari 2004

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: